Skip to content

Legea Naturii Umane

18/06/2010

Omul face intotdeuna apel la un standard de conduită care se aşteaptă să fie cunoscut de cealaltă persoană.

Totii oamenii sunt guvernati de o Lege Naturala sau Lege Morala (Legea Binelui si Raului).

Aceasta Lege este speciala pentru ca omul poate alege sa nu o respecte. Sunt alte legi cum ar fi legea gravitatiei, si anumite legi biologice ce nu pot fi incalcate, adica suntem supusi lor.

Legea Naturii Umane este cunoscuta de totii oamenii, nimeni nu trebuie sa fie invatat cu privire la ea. Chiar daca mai exista diferente in pricipiile morale ale unor civililizatii, acestea nu sunt totale, comparati invataturile morale ale mai multor popoare si veti constata o asemanare uimitoare. Cine ar aprecia egoismul sau cine ar spune ca altruismul este rau.

Ori de câte ori vei găsi un om care spune că el nu crede într-un Bine şi Rău real, vei descoperi că-şi va retrage afirmaţia o clipă mai târziu. El poate să-şi încalce promisiunea pe care ţi-a făcut-o, dar dacă tu încerci să încalci o promisiune pe care i-ai făcut-o, înainte ca să poţi spune tu un cuvânt, el va protesta: „Nu e bine ce faci”.

Nici unul dintre noi nu respecta aceasta Legea a Naturii in totul.

Noi insine nu punem intotdeauna in practica felul de comportare pe care il asteptam de la altii.

Omul gaseste intotdeauna scuze cu privire la comportamentul sau. Am procedat asa pentru ca…. Dacă noi nu credem în comportarea decentă, de ce suntem atât de nerăbdători să ne scuzăm când nu ne-am comportat decent?

Observaţi că numai pentru purtările noastre rele găsim toate aceste explicaţii sau incercam sa dam vina pe altcineva. Numai stările de nervozitate le punem pe seama oboselii, a îngrijorării sau a foamei; pentru stările pozitive ne asumăm noi înşine meritul.

Acestea deci sunt cele două lucruri pe care am vrut să le spun. Mai întâi, că fiinţele umane, de pretutindeni de pe pământ, au această idee ciudată că trebuie să se comporte într-un anumit fel şi nu se pot debarasa de ea. În al doilea rând, ei nu se comportă aşa cum ar trebui. Ei cunosc Legea Naturii, dar o încalcă. Aceste două fapte sunt de importanţă fundamentală pentru orice sistem de gândire clar cu privire la noi înşine şi la universul în care trăim.

Extras din „Crestinismul redus la esente”
C. S. Lewis
Anunțuri
28 comentarii leave one →
  1. abis permalink
    18/06/2010 1:52 pm

    Zici tu:

    „Legea Naturii Umane este cunoscuta de totii oamenii, nimeni nu trebuie sa fie invatat cu privire la ea.”

    Eu nu cunosc aceasta lege; poti te rog sa o expui? Cum este formulata?

    • 18/06/2010 2:45 pm

      Citeste tot articolul.

      • abis permalink
        21/06/2010 12:37 pm

        L-am citit, n-am inteles, te rog formuleaza clar, ce spune legea asta?

    • sintetic permalink
      19/06/2010 1:54 am

      Legea Naturii Umane se aplica si la maimute.

      http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article5733638.ece

    • 21/06/2010 1:39 pm

      Dumnezeu a pus constiinta in noi, nu ne-a lasat fara sa stim ce este bine si ce este rau. Voi reveni cu un articol ce va explica putin mai mult ce inseamna aceasta.

      Mediteaza la gandul ca intotdeauna noi aveam in mintea noastra niste standarde dupa care judecam si dupa care am vrea ca si noi si altii sa ne purtam. Niste standarde ce tind spre perfectiune… oare le-am invatat de undeva? oare sunt instincte de turma? de unde sunt..?

      • abis permalink
        22/06/2010 8:38 am

        Da, avem (fiecare dintre noi) niste standarde dupa care judecam si dupa care am vrea ca si altii sa se poarte, insa nu toti oamenii au aceleasi standarde. Difera de la cultura la cultura, de la familie la familie, de la individ la individ. Asa ca nu vad care este acea lege generala despre care vorbesti.

        Daca te referi la moralitate: moralitatea este un produs al evolutiei, ca efect al cooperarii (a reciprocitatii) in beneficiul mutual al grupului, organizarea in grupuri avand un avantaj in lupta pentru supravietuire. Indivizii care nu cooperau (imorali) fiind eliminati din grup si astfel expusi pradatorilor. Ce sanse de supravietuire ar fi avut un individ care nu beneficia de protectia si forta grupului? Se intalneste la toate animalele care socializeaza, intr-o forma mai dezvoltata sau mai rudimentara. Vezi ce zicea si Sintetic putin mai sus.

        Nu este o „inventie” crestina: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethic_of_reciprocity

      • 22/06/2010 2:55 pm

        Este adevarat ca sunt diferente, dar daca cercetezi toate culturile vei vedea o asemanare incrediblia in ce priveste legea morala. Sa nu imi spui ca a fi altruist este considerat rau pe undeva prin lume.

    • 22/06/2010 5:44 pm

      Ba, voi sunteti nebuni cu lupta asta a voastra pt supravietuire?!??!?
      Trebuie neaparat sa copiati cuvant cu cuvant documentarele de pe Discovery si National Geografic, ca nu puteti sa creati idei de-ale voastre proprii??
      Ce lupta pt supravietuire??? Unde vezi tu lupta pt supravietuire? Traiesti cumva in jungla?

  2. Bogri permalink
    19/06/2010 5:44 pm

    Da,C S Lewis e un autor genial.Am citit cartea.
    De unde ni se trage legea asta?Din pomul cunostintei binelui si raului?Oare vom afla vreodata intregul adevar,nu doar sub forma unei legende?(nu pot lua asta cu pomul cunostintei binelui si raului”ad literam”,ci doar ca pe o legenda,care probabil ca ascunde in ea ceva adevar…)
    Stim ce TREBUIE sa facem,dar nu facem.
    „Caci nu binele pe care vreau sa-l fac il fac il fac,ci raul pe care nu vreau sa-l fac,iata ce fac!”

  3. 21/06/2010 1:56 pm

    Legea aia se numeste karma 🙂

  4. Feynman permalink
    22/06/2010 3:15 pm

    De unde stii tu ca TOTI oamenii o cunosc? Telepatie, omniscienta, ceva?

    • 22/06/2010 6:50 pm

      Nu Feynman nu prin telepatie ci prin faptul ca mai stai de vorba cu oameni si din alte culturi si pana acum am aflat ca nu e bine sa furi nici in America nici in etc (poti sa adaugi tu)… si mai sunt si altele care peste tot sunt la fel? Am spus exista diferente in pricipii dar nu totale, totusi asemanarea este.

      • Feynman permalink
        13/07/2010 5:50 am

        Deci nu stii despre TOTI, doar despre UNII. Te arunci cam repede sa folosesti cuantificatorul universal, ceea ce arata cam cata logica stapanesti.

    • 23/06/2010 5:49 am

      Telepatia este sustinuta de stiinta Vedica!!

    • 13/07/2010 6:59 am

      Bey, man, habar nu ai de statistica si de sociologie! Tu o sa concluzionezi ca toti oamenii au maini… doar dupa ce ii vei investiga pe fiecare in parte??

  5. abis permalink
    22/06/2010 5:10 pm

    Claudiu: „Sa nu imi spui ca a fi altruist este considerat rau pe undeva prin lume”

    Citeste aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism_in_animals

    Altruismul nu tine de natura umana din moment ce il intalnim si la animale. 🙂

    Nu-i chiar atat de greu sa intelegi ca altruismul a aparut tot in cursul evolutiei, nu-i nimic divin sau exceptional in asta. Si ca sa te contrazic: exista persoane/conceptii filosofice care spun ca egoismul este preferabil altruismului.

    Iar eu spun ca in principiu crestinii nu pot fi altruisti: gesturile lor „altruiste” nu sunt decat o modalitate de a se face placuti in fata lui D-zeu, o modalitate de a castiga „viata vesnica”. Daca stii ca ai de castigat o eternitate in rai, ce te costa sa faci aici pe pamant un gest frumos fata de aproape? Nimic.

    Ar fi altruist din partea unui crestin sa faca un bine aproapelui sau chiar cu pretul damnarii sale eterne. Asta ar insemna altruism: sa pierzi cu adevarat ceva pentru ca altuia sa-i fie bine. Daca doar „imprumuti” cu speranta ca vei castiga insutit ori inmiit dupa moarte, in alta viata, nu se cheama ca esti altruist, ci doar ca esti investitor.

    Doar un gest pur dezinteresat, cum spuneam, din care sa nu ai nimic de castigat nici aici, nici in alta viata, poate fi unul altruist.

    • 22/06/2010 6:46 pm

      Eu sunt egoist.
      Altruismul crestin nu este facut de dragul rasplatei, ci din iubire pentru oameni.

      • abis permalink
        23/06/2010 10:07 am

        Altruismul crestin ar fi facut din iubire pentru oameni daca prin gestul respectiv crestinul ar pierde ceva cu adevarat valoros pentru ca semenul sau sa castige. Dar cum gesturile „astruiste” sunt rasplatite, iar lipsa gesturilor „altruiste” este pedepsita, nu mai putem vorbi despre un altruism veritabil, ci despre urmarirea propriilor interese.

        Doar un crestin care ar fi in stare sa isi jertfeasca viata vesnica pentru ca aproapele sau sa o castige ar putea fi numit altruist. Unul care isi doneaza chiar si 99% din avere nutrind credinta ca pe lumea cealalta ar putea primi o rasplata incomparabil mai mare (ca de ex. viata vesnica, un loc in rai etc) nu mai este altruist, ci actioneaza in primul rand in beneficiul propriu, face o investitie, cheltuie acum in speranta ca dupa moarte va primi „dividende”. Deci nu este altruist. La fel unul care isi dedica chiar si intreaga viata, vreo 100 de ani cel mult, in scopuri caritabile, are speranta ca dupa moarte va castiga o vesnicie, ca va fi placut in fata lui D-zeu, ca va avea un loc etern in rai, nu este altruist, ci investeste in viata lui viitoare din „lumea de dincolo”.

        Repet, singurul gest altruist de care un crestin ar putea fi capabil ar fi sa sacrifice ceva cu adevarat valoros pentru el pentru binele aproapelui. Si nimic nu poate fi mai valoros decat viata vesnica. Este vreunul capabil sa renunte la viata lui vesnica de dupa moarte pentru a-si ajuta semenii?

    • 23/06/2010 2:25 pm

      Ce sa spun… cineva e altruist numai daca face ceea ce vrei tu sa faca!
      Dar tu si prietenii tai ateisti puteti fi macar altruisti dupa standardul crestin??? Darmite dupa cel pe care il impui tu crestinilor….

      • abis permalink
        24/06/2010 4:00 pm

        Nu e relevant daca eu sunt altruist, daca prietenii mei sunt altruisti ori daca noi putem sa ne comportam dupa standardul crestin atunci cand discutam despre ce inseamna altruismul si ce nu.

        La modul general, nu conteaza daca eu fac X ori daca prietenii mei fac X atunci cand discutam despre ce inseamna X.

        Insa de dragul discutiei iti pot confirma ca stiu multi atei care sunt la fel de astruisti ca si crestinii obisnuiti. Iar unii chiar ceva mai mult. 🙂

    • 26/06/2010 8:10 pm

      Altruismul nu este atat de important pt crestini… religia este prevalent individualista… altruismul este un by-product, nu esenta religiei!
      Deci d-aia poti avea ateisti mai altruisti decat unii crestini…

  6. ammos permalink
    24/06/2010 9:13 pm

    „Unul care isi doneaza chiar si 99% din avere nutrind credinta ca pe lumea cealalta ar putea primi o rasplata incomparabil mai mare (ca de ex. viata vesnica, un loc in rai etc) nu mai este altruist, ci actioneaza in primul rand in beneficiul propriu, face o investitie, cheltuie acum in speranta ca dupa moarte va primi “dividende” ”
    abis
    1: ai scos o definitie a atruismului dupa bunul tau plac,nejustificata si exagerata cu privire la sesnul cuvantului definit!
    2: habar nu ai ce inseamna crestinismul(in sine), mantuirea,viata visnica…pune mana, citeste(recomandat ar fi chiar Biblia) si apoi revii si ne explici si noua cum e cu viata vesnica si cu altruismul! mai bine taceai decat sa vii cu astfel de argumente prin care iti arati lipsa de cunoastere si intelegere! mai incearca dupa ce mai te documnetezi!
    „Căci prin har aţi fost mântuiţi, prin credinţă; şi aceasta nu vine de la voi, ci este darul lui Dumnezeu; nu prin fapte, ca să nu se laude nimeni.” Efeseni 2:8,9

  7. CDI permalink
    26/06/2010 3:53 pm

    Legile Naturi sint cunoscute in Fizica sub denumirea de Legi Cuantice si nu au nici macar tangential ceva in comun cu Legi Morale. Denumiri definitorii clare si recunoscute planetar la scara de invatamint si educatie. Ceeace cred ca doresti sa exprimi prin asa denumitele Morale Legi sint diferitele interpretari a unor comportamente in situati date si unghiul din care sint analizate si interpretate sub influienta educatiei primite in comportamentul social care societate isi schimba consistenta de intelegere si apreciere de fiecare data cind avanseaza prin dezvoltarea tehnologica si stiintifica. Morala sau reguli nescrise.Bine sau rau.Pacatos sau Cuvios.Totul vine din manipularea educationala un fel de dresaj cu incepere timpurie(copilarie).Ce v-au spus parintii vostri si parintii parintilor vostri si ce veti spune voi copiilor vostri ? Sa fiti cuminti, sa fiti respectosi, sa invatati si sa terminati scoala ca cine are carte are parte si sa ai o meserie si banoasa daca se poate si sa intemeiezi o fammilie si sa fii la casa ta,…adica sa te insori, sa ai copii si casa ta propietate sa nu stai cu chirie ca vorba aia cind te insori cam toti nuntasii iti ureaza „casa de piatra”,…ca doar nu vor spune „de paianta”. Ti se repeta mereu asa ceva sub diferite forme de exprimare dar in general acelasi „Drac”.Cum sint insa educati copii celor din Grupul celor 100.000.Banii sint un component esential in viata fiecaruia dintre noi asa ca ei invata cum trebuie folositi in a manipula si a indruma in final de situatie ca scop atins. Nu mi-a venit sa cred ca zilnic au bani de buzunar ca.10.000€uro iar atunci cind sint printre noi nu te privesc ca pe ceva real de parca ai fii transparent.Sint scoliti si sint aproape experti in diferite domenii menegeri economicofinanciar, investitibankare, higtehnology, etc,etc,..Ce este Rau ce este Bine. A fii Rob al systemului sau a face parte dintre cei promovati si privilegiati Depinde cine este mama si tata si unde te nasti. Toti sint supusi unei „legi de acaparare” informatie inscrisa chiar in particulele mezonice.Atractia exercitata de catre cel mare asupra celui mai mic.

    Pentru tine Adi doua vorbe : Traim intr-o jungla „moderna” iar una dintre afacerile profitabile este exploatarea omului de catre om.Tu te numesti angajat si cineva este Patronul. Muncesti si capeti bani cit sa supravietuiesti timp de 30 de zile iar daca te imbolnavesti angajatorul strimba din „Nas”.

    Pentru ammos: Daca tot pomenesti de Biblie si de Dumnezeul asta ce este asa grozavie mare cind spui CRED ? Bun, crezi ca E cineva mare si tare si mai departe ?…Nu este pamintean asta e sigur atunci e un extraterestru ? pai este daca nu a fost aici nascut pe planeta noastra nu poti sa-l numesti pamintean.Te-ai intrebat vre-odata cum a ajuns Arhangelul Mihael primul inger si General de Armata? Pentruca primul inger se numeste printre alte nume ce i-au fost date AZAZEL. A fost primul aparut,…puternic, inteligent, harnic, frumos pentru rasa lui, fara frica, corect in decizii logice si singurul recunoscut ca „Dreapta lui Dumnezeu”.Tu il stii sub numele de Drac,Satana,Diavol sau Ingerul Cazut, alungat si trimis in surgiun. Sint numai certati pentruca acest Dumnezeu nu s-a tinut de cuvint si promisiunea facuta lui si plus pe deasupra Mihael s-a dus si la pirit ca nu vrea sa se incline in fata lui ADAM ca si cum ar fii Dumnezeu in persoana asa cum suna ordinul dat. De aici a iesit un Puci Militar chiar din mijlocul Synodei(asa se numeste organizatia conducatorilor „din Cer”)denumire preloata si de Biserici. In jur de 745 de ingeri Mari au fost alungati cu toti colaboratorii si supusii lor noi le spunem Cerubini si Serafini au 4 si 6 aripi si patru brate se deplaseaza cu viteza vintului 3-6 m\s.
    Asa ca Sufletul tau face parte din alta categorie de fiinte energetice rational\inteligente iar Tatal nostru este cunoscut sub denumirea de „Sfintul Duh” si credema ca facem parte dintr-o familie Mare si numeroasa fiind creeativi deschisi si drepti. Invatam si creem Constiinta materiei de sine insasi pentruca fara noi materia are legile ei cuantice iar ea fiind rigida ideea de cunoastere duce la a se transforma fara pierdere.
    Pierdeti timpul mai bine la Strand decit cu asa ceva sfatul meu si asa si asa nu te ajuta cu nimic toate stiutele astea.

    Pentru Claudiu:
    Nu e nevoie de articole scrise de un altul crezind ca ar stii cine stie ce in plus si alcineva nu stie.Chiar tu insusi stii ca ai o soarta.In India exista „Cartea Vietii” o copie a ei furata si data pamintenilor de asa numitii „Copii Cerului”unde sint trecute soarta fiecaruia. Ceva explicatii in Romania cred ca la Biblioteca Nationala in sectia carti interzise poti sa gasesti pentru a intelege despre ce este „vorba”.Daca tot esti acolo cere sa citesti cartea „Magia Neagra” de Micul Albert e in Lb.Franceza daca imi aduc eu bine aminte.Vei intelege de ce multe din cele bine de stiut dar nu de practicat au fost Criptate in Limbaj Kabala.

    Si pentru cine nu stie o stire veche dar totusi noua si deochiata:
    Veronica Ana Cimpeanu cunoscuta sub pseudonimul Veronica Micle la imbolnavit de Sifilis in gura pe Mihail Eminovici cunoscut sub numele de Mihai Eminescu.

    • 26/06/2010 8:09 pm

      Eu munesc exclusiv pentru si sunt angajatul doar al lui Dumnezeu.
      Faptul ca, intre timp, mai beneficiaza si alti oameni, inclusiv eu, dupa munca mea… e…un lucru foarte bun:)
      Daca nu vroiam, nu mai munceam deloc, dar tot ceea ce fac eu este exclusiv pt Dumnezeu!

    • ammos permalink
      27/06/2010 10:44 am

      CDI pe langa faptul ca te apuci si aberezi asa… offtopic.. rau de tot , tin sa te informez ca aici nu este locul in care sa-ti scrii tu pamfletele. sfatul meu este sa mergi sa sa-ti manifesti ‘talentul’ acolo unde este apreciat… in nici un caz aici!

  8. JeSsYkA86JeSs permalink
    28/06/2010 5:49 am

    Aşa este. Această ”lege naturală” guvernează buna funcţionare a tuturor lucrurilor, inclusiv a oamenilor. Şi, adevărat că, a fi moral înseamnă a trăi în acord cu legile naturale referitoare la comportamentul uman, la căile naturale bune de a trăi.

  9. Luisa permalink
    10/11/2011 12:33 am

    Daca examinam Natura, observam ca altruismul este legea fundamentala a naturii. De exemplu, fiecare celula din organismul uman, este in mod inerent egoista.Dar ca sa existam, trebuie sa-si reprime tendintele egoiste, pentru binele corpului. Recompensa pentru aceasta celula este ca experimenteaza nu doar propria existenta, dar si viata intregului corp.

    Noi, deasemeni, trebuie sa dezvoltam conexiuni similare unii fata de altii. Apoi, cu cit avem mai mult succes in realizarea legaturii, cu atit mai mult vom simti existenta eterna a lui Adam, in locul existentei noastre fizice trecatoare.

    In special astazi, altruismul a devenit esential pentru supravietuirea noastra. A devenit evident ca sintem toti conectati si dependenti unul fata de celalalt. Aceasta dependenta produce o noua si foarte precisa definitie a altruismului: orice act sau intentie ce provine din nevoia de conectare a umanitatii intr-o singura entitate, este considerata altruista. Prin extensie, orice act sau intentie care nu este focalizata pe unimea umanitatii, este egoista.

    Rezulta ca opozitia noastra fata de natura este sursa tuturor suferintelor pe care le vedem in lume. Orice altceva in Natura – minerale, plante, si animale – urmeaza in mod instinctiv legea altruista a Naturii. Doar comportamentul uman este in contrast cu restul Naturii si cu Creatorul.
    Mai mult, suferinta pe care o vedem in jurul nostru, nu este doar a noastra. Toate celelalte parti ale Naturii sufera din cauza actiunilor noastre gresite. Daca fiecare parte a Naturii urmeaza in mod instinctiv aceasta lege, si doar omul nu o face, atunci omul este singurul element corupt din Natura. Mai pe scurt, cind ne corectam pe noi de la stadiul de egoism la cel de altruism, orice altceva va fi corectat, si implicit – ecologia, foametea, razboiul si societatea in general.

    fragment preluat din cartea
    Dezvaluirea Intelpeciunii Cabalei

Trackbacks

  1. “Unde-i lege nu-i tocmeala” (3) – Dragostea lui Dumnezeu « ateii nu exista

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: