Skip to content

III. Relevanţa celor zece porunci astăzi: „Să nu iei în deşert Numele Domnului Dumnezeului tău” – Ateii cred în Dumnezeu

16/12/2009

Exod 20:7 Să nu iei în deşert Numele Domnului Dumnezeului tău; căci Domnul nu va lăsa nepedepsit pe cel ce va lua în deşert Numele Lui.

 

Am intrebat oameni pe strada daca au incalcat aceasta porunca, a treia, si mi-au spus ca nu. I-am intrebat cum se face ca nu au incalcat-o? Mi-au zis ca nu au fost niciodata in desert ca sa ia Numele lui Dumnezeu acolo.

 

Este o intamplare destul de comica dar multi nu inteleg ce inseamna aceasta porunca datorita termenului mai vechi “a lua în deşert”. Cuvantul “deşert” vine de la „deşertăciune” care poate insemna „zădărnicie”, „vanitate” sau „inutilitate”.

 

Acum putem intelege usor ca expresia “a lua în deşert Numele Domnului” înseamna „a folosi inutil/în zadar/în van numele lui Dumnezeu”.

 

Stiati ca ateii cred in Dumnezeu? Da, deoarece ei ia Numele Lui în deşert. De ce ai face-o dacă nu crezi că Dumnezeu există? Ori de cate ori oamenii folosesc Numele Domnului intr-o injuratura, expresie de mirare sau orice alt context intr-un mod inutil, aceasta porunca este incalcata. Vorbesti despre Dumnezeu cu usuratate, l-ai injurat, spui ca nu exista dar folosesti Numele Lui intr-un chip usuratic? Ia aminte ca a doua parte a acestei porunci spune ca Domnul nu va lăsa nepedepsit pe cel ce va lua în deşert Numele Lui, iar aceasta pedeapsa este Iadul pentru vesnicie.

 

As vrea sa va spun ceva despre acest nume. Poporul Israel nici nu indraznea sa-L rosteasca, atat de sfant era pentru ei. Dumnezeu spune ca Numele lui este “Eu sunt”, cu alte cuvinte Dumnezeu spune ca El exista si trece dincolo de ceea ce noi numim timp. Cine in lume mai poate spune despre el insusi aceste cuvinte, poate o sa le rostesti dar pana la urma vei muri. Nimic nu este vesnic, numai Dumnezeu este etern si chiar Numele lui o spune.

 

In Epistola lui Pavel catre Filipeni cap. 3 se spune:

8 La înfăţişare a fost găsit ca un om, S-a smerit şi S-a făcut ascultător până la moarte, şi încă moarte de cruce. 9 De aceea şi Dumnezeu L-a înălţat nespus de mult şi I-a dat Numele care este mai presus de orice nume; 10 pentru ca, în Numele lui Isus, să se plece orice genunchi al celor din ceruri, de pe pământ şi de sub pământ, 11 şi orice limbă să mărturisească, spre slava lui Dumnezeu Tatăl, că Isus Hristos este Domnul.

 

Sa stiti atei si agnostici dragi ca ignoranta voastra nu va schimba cu nimic lucrurile, credinta mea, sau necredinta ta nu schimba faptul ca Dumnezeu exista. Poate acum nu vrei sa vii la lumina ca sa nu ti se vada faptele rele, incalcarile Legii lui Dumnezeu, dar El a randuit o zi, Ziua Judecatii, cand va judeca lumea dupa dreptate, si va da totul pe fata (gandeste-te ca nu ai vrea astazi ca toate faptele tale facute in ascuns sa fie afisate pe un ecran si aratate celor apropiati, iti este rusine) in aceea zi orice genunchi se va pleca inaintea Lui si orice limba va marturisi ca Hristos este Domnul, dar ma tem ca atunci va fi prea tarziu daca nu ai facut-o in aceasta viata.

 

Fa-ti timp si mediteaza, gandeste-te, viata este ca un abur, nu poti sa iti faci nici macar propriul destin. Pocaieste-te de pacatele tale si puneti credinta in Isus Hristos ca sa fii mantuit, El a luat plata incalcarilor tale de Lege, a pacatelor tale. “Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţa veşnică.” (Ioan 3:16).

 

15 comentarii leave one →
  1. Robotu' de servici permalink
    16/12/2009 11:18 pm

    Confunzi forma cu fondul. Sa nu uitam ca daca ateii ar crede in Dumnezeu ar fi foarte riscant sa il injure – fie si prin prisma instinctului de conservare.

    Despre reactia psihologica care duce la proferarea injuraturilor se pot scrie tratate intregi de psihologie. De exemplu eu injur cel mai des de „pisicii mei”. Dar ma refer la niste pisoi anume? Nu. In acest caz (ca de altfel in majoritatea) termenul folosit este lipsit de continut. Injuratura este un mecanism automat, care nu se afla intotalitate sub control constient, o metoda de eliminare momentana a tensiunii sau a stresului. Tine mult de cultura si de mediul in care traieste o anumita persoana.

    Deci nu, ateii nu cred in Dzeu daca il injura sau ii folosesc numele in acest proces. Nu fii naiv…

  2. 17/12/2009 9:03 am

    Eu, traiesc tot in Romania, am mers la scoala publica, facultate la fel si nici locul de munca nu m-a privat de poluarea auzului in felul asta. In schimb nu injur. Asta dovedeste ca nu este chiar incontrolabil.
    Ai spus ca tine mult de mediu. Foarte corect. Dar eu am trait intr-un mediu mixt.
    Articolul asta eu il percep si ca un indemn pentru rezponsabilitate in vorbire. Si cu atat mai mult cand vine vorba de Dumnezeu

    • Robotu' de servici permalink
      17/12/2009 9:12 am

      @silviu sh
      Uite, de exemplu a fost recent publicat un studiu din care reiese ca cineva care injura are un prag de toleranta mai ridicat la durere – momentan. Asta sugereaza un mecanism psihic care se manifesta in anumite situatii de stress in scopul ameliorarii efectelor negative. A nu se confunda cu vorbire „pestrita” prinsa din mediu si care – pentru cel ce o pune in practica – nu are valoare de injuratura ci devine lipsit de sens, ca o componenta a unui jargon local. Prin repetare intensa si nemotivata, sensul initial se poate pierde foarte usor si poate intra in banal, in trivial. O persoana adaptabila va integra respectivul limbaj foarte usor, una mai putin adaptabila se va integra mai greu sau deloc.

  3. Robotu' de servici permalink
    17/12/2009 9:14 am

    Oricum, se poate discuta mult pe marginea acestui lucru. Dar cel mai important de mentionat este ca acea concluzie trasa in articol este eronata – daca injuri de Dzeu nu inseamna ca si crezi in el. Asta e cel putin naivitate. Mai degraba cred ca acel comentariu a fost facut numai ca sa fie facut; nu in mod serios, ci numai in scop antagonistic.

    • 17/12/2009 10:35 am

      Nu trebuie neaparat sa injuri, este de ajuns sa folosesti Numele Lui cu nebagare de seama, sau cand te miri si spui Numele Lui. Ca sa iti dai seama mai usor, in engleza oamenii spun „Oh My ….”

      • Robotu' de servici permalink
        03/01/2010 1:36 am

        @Claudiu
        In engleza oamenii mai spun si „fu.k”, fara a face respectivull act in acel moment. Sau un alt c0ntraexemplu: daca aplicam logica ta la faptul ca tu vorbesti despre atei, rezulta ca tu esti de fapt ateu. Nu?

        Daca cineva discuta despre ceva (sau foloseste un anumit termen derogatoriu) nu inseamna ca si crede in acel ceva. Asta este mai mult gandire magica…

  4. 17/12/2009 12:24 pm

    Nu e putin ciudat ca cineva care nu este ateu sa vorbeasca numai despre atei, despre ce sunt, despre ce cred, despre ce gandesc? E ca si cum mi-as face si eu blog despre fizica nucleara si fizica cuantica in care sa explic cum gandesc oamenii de stiinta.

    Sincer, nu am stat sa citesc nici un post pentru ca sunt aberante.

    Sfatul meu este sa iti faci un blog in care sa spui ce anume gandesti tu, nu ce anume gandesc altii pentru ca nu sti acest lucru.

    Si uite cateva „raspunsuri” ale mele, ateu fiind, la unele intrebari:
    1) De ce nu cred in Dumnezeu? Deoarece am alte explicatii, stintifice, care sunt mult mai plauzibile.
    2) Cum a fost creat Universul/Pamantul etc.? Raspuns? Cui ii pasa? Mie nu. Nu pot spune ca a aparut prin Big Bang, deoarece nu am dovezi, insa nici voi nu puteti spune ca a fost creat de Dumnezeu pentru ca nu aveti dovezi. Deci NIMENI nu stie.

    Si asa mai departe. In plus, in ultimii ani s-au facut mari progrese in fizica cuantica, in teoria cuantica cu bucle. Fiti pe faza cei pentru care cred ca Pamantul este plat, iar cand bate vantul sufla Dumnezeu, sau ce aberatii mai sustineti.

    PS: Imi cer scuze ca am postat aici, am vrut doar sa imi exprim opinia, e dreptul meu. O zi buna. 🙂

    • 17/12/2009 1:16 pm

      Multumim pentru opinie. Scopul nostru nu este sa va convingem ca Dumnezeu exista pentru ca El chiar exista indiferent de ce crezi tu. Scopul nostru este sa-i chemam pe oameni sa se impace cu Dumnezeu prin Iisus Hristos.

      Acest blog este despre si pentru oameni. Nu cumva ateii sunt si ei tot oameni?

      • Feynman permalink
        21/12/2009 6:16 pm

        El nu exista, indiferent ce crezi sau spui tu. Poti sa repeti chestia cu „el exista indiferent…” pana nu mai poti, tot inexistent ramane.

      • 10/02/2011 3:48 pm

        „Scopul nostru nu este sa va convingem ca Dumnezeu exista….

        Scopul nostru este sa-i chemam pe oameni sa se impace cu Dumnezeu prin Iisus Hristos”

        Nu te contrazici?

  5. Dada permalink
    19/12/2009 11:13 am

    Nu-i ciudat ca etimologic vorbind, cuvantul dunmnezeu a fost imprumutat de la pagani, eliminand i-ul ramanand astefel ‘domne deus”? Da…si cica sa nu-i iei numele in desert.
    Totusi, ce categorie de oameni ai intrebat ce inseamna a lua numele domnului in desert? clasa 1 sau copii de gradinita? poate cu vreun retard mintal…nu imi explic cum de ti-au raspuns ad-literam. Sau poate ar inventat tu toata treaba si uite asa mai comiti un pacat. Deh, ce sa-i faci?…

    • Robotu' de serviciu permalink
      10/02/2011 2:01 pm

      @kitana
      Sau este posibil sa nu cunoasca expresia respectiva (la urma urmei este arhaica, tineretul din ziua de azi nu prea mai citeste) si incearca o explicatie ad hoc prima facie.

  6. 20/12/2009 11:14 am

    nene..invata romana…
    si
    nu mai debita prostii..pe bune… tu crezi ca oamenii sunt atat de prosti sa nu inteleaga ce spun acele porunci..?si daca tu crezi ca nu exista atei.. e bine dar macar nu face demonstratii absurde:P

  7. 10/01/2010 11:53 am

    frate… revolutionezi logica 🙂
    deci daca ti-am spus frate, e clar ca esti fratele meu… adica avem cel putin acelasi parinte: predecesorul cimpanzeului :p

  8. Newlife permalink
    10/02/2011 12:37 pm

    Matei 12:36
    Vă spun că, în ziua judecații, oamenii vor da socoteală de orice cuvânt nefolositor, pe care-l vor fi rostit.

Lasă un răspuns

