Skip to content

II. Relevanţa celor zece porunci astăzi: „Sa nu-ţi faci chip cioplit” – Ateii si-au pus increderea intr-un dumnezeu fals.

29/11/2009

Să nu-ţi faci chip cioplit, nici vreo înfăţişare a lucrurilor cari sînt sus în ceruri, sau jos pe pămînt, sau în apele mai de jos de cît pămîntul. (Exod 20:4)

Daca cititi Exod cap. 32, veti vedea ca in timp ce Moise era pe muntele Sinai pentru a primi Legea, poporul Israel se saturase sa astepte si ii spun lui Aaron fratele lui Moise sa le faca un dumnezeu (idol). Acesta le respecta dorinta, le face un vitel de aur spunandu-le: “Israele! Iata dumnezeul tau care te-a scos din tara Egiptului” (Exod 32:4)

Ei vazusera minunile pe care le facuse Dumnezeu in Egipt, dar nu-L vazusera cu ochii lor, vazusera ca le-a dat mana din cer, si totusi nu L-au vazut, vedeau un stalp de foc noaptea si un nor ziua care ii conducea prin pustie, dar nu L-au vazut pe El. Asa ca si-au facut un vitel de aur si au spus ca asta este dumnezeul care a facut toate minunile vazute de ei.

Una dintre problemele ateilor este ca daca nu-L vad pe Dumnezeu cu ochii deduc ca nici nu exista. Multi mi-au spus ca daca l-ar vedea pe Dumnezeu ar crede. Existenta creatiei dovedeste ca exista un Creator, minunatiile care ne inconjoara ne dovedesc ca avem un Creator minunat. Ar trebui sa va uitati la natura care inca nu este invadata de om si veti vedea ce frumos isi deruleaza existenta, „parca” a fost programata de Cineva, apoi priviti natura unde omul a intervenit, uitati-va la copiii din Africa care sufera din cauza coruptiei si rautatii omului si nu a lui Dumnezeu asa cum multi atei considera. Daca omul ar fi derivat din „alte animale” macar ar fi pastrat natura in felul cum isi pastreaza ele habitatul natural. Si de aici putem observa ca nu ne inrudim cu animalele deloc. Vezi si Creaturi incredibile ce sfideaza evolutia (I)

A doua problema legata de aceasta porunca este ca unii si-au facut in mintea lor o imagine despre Dumnezeul care a creat totul. O imagine creata de ei insisi, un dumnezeu care are niste caracteristici cu care omul respectiv se simte confortabil. In momentul in care vede ca Dumnezeul despre care vorbeste Biblia este asa de diferit de imaginea pe care si-o facuse in mintea sa despre El, omul incepe sa aiba indoieli, lui nu-i place acest Dumnezeu al Bibliei pentru ca nu este asa cum si L-a imaginat. Un urmator pas ar fi sa spuna ca daca ar exista un dumnezeu, nu ar fi Dumnezeul Bibliei. Daca suntem sinceri vom vedea ca oamenii au idei diferite despre cum este Dumnezeu in realitate, in functie de poftele lor. Oamenii pot avea un dumnezeu care iubeste pacatul asa cum il iubesc ei, un dumnezeu care nu ii pedepseste, un dumnezeu iubitor care le da tot ceea ce vor si cand vor, un dumnezeu care este mai mult o marioneta in mainlie celui care l-a creat.

Unii oameni spun: „Dumnezeu nu poate sa arunce sa ne arunce in iad pentru ca am pacatuit”. Asa este, dumnezeul pe care ei si-l imagineaza nu poate sa faca asta, dar Dumnezeul adevarat o va face cu siguranta.

Ateii si-au pus increderea intr-un dumnezeu fals, iar acesta i-a dezamagit, si este normal sa se intample asa din moment ce este doar o imaginatie. Oare il cautati pe Dumnezeul cel adevarat, sau ati vrea ca El sa fie dupa poftele voastre? Pocaiti-va de aceasta greseala si puneti-va increderea in Isus Hristos care a luat plata pacatelor noastre ca noi sa putem fi iertati.

28 comentarii leave one →
  1. Robotu' de servici permalink
    30/11/2009 9:19 am

    Sa stii ca totusi exista animale care „si-au facut cu mana lor” ca sa spunem asa. Uita-te la gheparzi. Sau la cianobacteriile de pe fundul Marii Negre. E drept, nici unul nu modifica mediul asa cum o face omul, dar pe de alta parte nici nu poate. Pe de alta parte considera ca Pamantul suporta in stare naturala numai vreo 2 miliarde de oameni. In lipsa tehnologiei si a modificarilor extensive ar fi murit mai mult de jumatate de populatia Terrei. 1,5 miliarde daca nu ar fi existat agricultura moderna si organismele modificate genetic. Eu zic ca sa moara atatia oameni e rau. Tu ce zici?
    Omul este victima propriului sau succes evolutiv!

    P.S. Care este totusi acel Dumnezeu fals in care si-au pus ateii increderea? Eu nu mi-am pus nici o incredere, nicaieri. M-as mira ca si alti atei sa fi facut asa ceva. Daca vrei sa afli ce si cum simt ateii (din cele citite pe blogul tau imi dau seama ca exista interes) aplica metoda stiintifica: discuta cu cativa, fa un studiu, ceva statistica. Daca doar emiti idei si nu le confirmi ci le iei de buna vei ajunge in fundatura intelectuala unde isi vor petrece zilele toti cei care traiesc in turnuri de fildes sau sub influent propriilor iluzii. Dumnezeu ne-a dat minte asemeni lui, sa o folosim…

    • 30/11/2009 12:00 pm

      Am intalnit oameni carora nu le vine sa creada ca Dumnezeu care este bun poate sa ii pedepseasca, ei spun ca Dumnezeu este iertator si ca nu pedepseste. Si sincer, eu stiu ca Dumnezeu este bun si iertator, dar stiu totodata ca El ii pedepseste pe oameni pentru pacatele lor. Unii spun ca ii pedepseste numai pe unii care au facut un anumit pacat (crima sau ceva de genul), altii considera alte pacate vrednice de pedeapsa. TLP de exemplu are anumite articole in care spune ca nu vrea sa creada in Dumnezeul care ii lasa pe copiii din Africa sa moara de foame. Sunt atei care spun ca daca ar exista Dumnezeu nu ar exista atata suferinta in lume. Aceasta problema este veche cand oamenii l-ar accepta pe Dumnezeu daca ar fi conform placerii lor. Altii au trecut la fapte si si-au turnat dumnezei in fata carora se inchina, dar sunt totusi falsi. Asa este si cu unii atei, daca Dumnezeul adevarat ar fi dupa cum isi imagineaza ei l-ar accepta. Dumnezeul fals este dumnezeul pe care si-l imagineaza ca ar fi bun din punctul lor de vedere.

      • Feynman permalink
        30/11/2009 9:27 pm

        Te inseli. Ateii l-ar accepta pe Dumnezeu indiferent cum ar fi acela, daca Dumnezeu ar exista.

      • Robotu' de servici permalink
        02/12/2009 12:00 pm

        @Claudiu
        Am o intrebare, daca binevoiesti a-mi raspunde:
        De cand am citit prima oara Biblia, m-am izbit de ceva ce nu am inteles (si inca nu inteleg): de ce pretinde Dumnezeu iubire si adorare? Ceva a parut not-OK inca de prima data (eram intr-o clasa mica cred, a 5-a sau a 6-a), cand studiam Vechiul Testament si citeam despre arderile pe rug (de ex la Cain si Abel, cand lui Dzeu i-a placut mirosul jertfei animale, dar nu si cea a jertfei vegetale). Adica tinand cont ca Dzeu este atotputernic si omnisicient, de ce se bazeaza pe adorare ca un element pentru a-i potoli anumite necesitati? Eu tot timpul m-am gandit ca o astfel de fiinta ar fi asa de avansata mental incat sa nu mai conteze asemenea lucruri. Nicaieri nu am intalnit o explicatie multumitoare a acestui fapt…

        Am incercat sa rationalizez (sa explic logic ceea ce parea ilogic apeland la diverse modele care nu aveam certitudinea a fi corecte) atunci cand am aflat si despre zeii olimpici (care de fapt erau un fel de oameni suprapotenti ca si personalitate si psihism – pentru ca oamenii pot fi pasibili – empiricd – de a dori adulare si venerare) sau cand am citit „Legendele tarii lui Vam” a lui Vladimir Colin (cine nu a citit-o nu are cultura generala din punctul meu (limitat, recunosc) de vedere). Dar tot timpul m-am lovit de acea atotputernicie scoasa in fata, care ar fi trebuit prin definitie sa asigure orice necesitate respectivei entitati. Trebuie sa recunosc ca acest lucru a fost inca un picior subred pe care l-am gasit (de atunci inca) conceptului de Dumnezeu…

      • 02/12/2009 12:59 pm

        Ce fain, si eu m-am lovit de aceasta intrebare cand eram mai mic. Dar cand am citit mai jos am gasit raspunsul in textul din Genesa 4:6 si Domnul a zis lui Cain: Pentru ce te-ai mîniat, si pentru ce ti s-a posomorît fata? 7 Nu-i asa? Dacã faci bine, vei fi bine primit; dar dacã faci rãu, pãcatul pîndeste la usã; dorinta lui se tine dupã tine, dar tu sã-l stãpînesti.”

        Dupa cum am mai spus si alte dati, principala problema a omului este pacatul, neascultarea de Dumnezeu. In plus mie mi s-a parut ca Dumnezeu a vorbit asa frumos cu Cain si i-a explicat care era de fapt problema lui. Cred ca stii foarte bine cum o multime de oameni incearca sa faca fapte bune si cred ca asa pot sa ii castige cumva admiratia lui Dumnezeu, dar pe langa aceste „arderi de tot” ei continua in pacat. Ei cred ca este ceva normal, si cred ca Dumnezeu este orb.

        Daca te uiti cu atentie in textul cu Abel si Cain vei vedea ca Dumnezeu nu le porunceste sa aduca arderi de tot. Dumnezeu vrea in primul rand o inima ascultatoare a oamenilor pe care i-a facut. Si daca aceasta presupune credinta in Isus Hristos, de ce sa nu ascult? Daca nu esti lamurit o sa insist asupra subiectului cand o sa am ceva mai mult timp.

      • 02/12/2009 6:40 pm

        Bine punctat Claudiu.

      • 02/12/2009 9:39 pm

        @Robotu’ de servici
        Tot in legatura cu Cain si Abel.
        Evrei 11:4 Prin credinţă a adus Abel lui Dumnezeu o jertfă mai bună decît Cain. Prin ea a căpătat el mărturia că este neprihănit, căci Dumnezeu a primit darurile lui. Şi prin ea vorbeşte el încă, măcar că este mort.

        Apostolul Pavel explica si mai bine ce am spus mai sus. Faptul ca Dumnezeu a primit darurile lui Abel arata ca el era neprihanit/justificat prin credinta.

        Iar cu privire la intrebarea daca Dumnezeu are nevoie de adorare sau iubire din partea noastra raspunsul meu este nu. El nu are nevoie de adorare ci este vrednic de toata iubirea si adorarea noastra. El a creat o lume frumoasa, complexa, o lume care „vorbeste” despre El si care ar trebui sa arate spre El. Jertfa lui Abel este un semn de adorare din partea lui si nu ceruta de Dumnezeu, faptul ca Dumnezeu ii primeste jertfa arata ce fel de persoana era Abel, adica era neprihanit, iar aceasta prin credinta.

        Sa-ti dau un ex. daca un om neprihanit face aceeasi fapta buna ca si un om care traieste in pacat, fapta celui neprihanit este o fapta facuta in neprihanire, dintr-o inima curata pentru Dumnezeu, dar fapta celui pacatos este una despre care Biblia spune ca este „ca o haina manjita inaintea lui Dumnezeu” (Isaia 64:6) pentru ca ea are alt substrat (nu are o inima curata), sub fatada acestei fapte bune se ascunde un om care Il uraste pe Dumnezeu, incalca Legea Lui fara sa stea pe ganduri, a facut un stil de viata din asta. De aceea Dumnezeu nu a primit si nu primeste jerfe de genul.

        Dumnezeu doreste o inima sincera, un om care recunoaste ca este pacatos, ca a incalcat Legea lui, cine n-a incalcat-o? Nu este nici unul bun macar, care sa-L caute cu tot dinadinsul pe Dumnezeu. Toti am esuat in a fi asa cum trebuie, iar constiinta ne da de gol, ea ne demonstreaza cine suntem cu adevarat. Si Dumnezeu asa mare dragoste are pentru noi ca a coborat pe pamant acum 2000 de ani si s-a lasat batjocorit, umilit si ucis ca noi prin credinta in ce a facut El sa putem fi justificati/neprihaniti. El nu a vrut doar sa ne porunceasca din ceruri sa tinem o Lege si a devenit un om printre oameni si a trait o viata perfecta, si nu pot sa nu-L iubesc. El a pus o dragoste in mine, m-a facut un copil al Sau. Nu merita sa ne traim viata in neascultare fata de El, alternativa ar fi un loc groaznic unde nu as vrea ca nimeni sa mearga si de asta iti spun si tie, sa te intorci cat inca mai ai timp. Asa cum Dumnezeu este plin de dragoste El trebuie sa fie si un bun judecator si drept care va face dreptate in Ziua Judecatii.

      • Robotu' de servici permalink
        03/12/2009 10:45 am

        @Claudiu
        Apreciez raspunsul. E fain ca ti-a sarit si tie in ochi treaba respectiva!

        Problema este ca totusi eu nu am primit raspunsul „de ce”. O formulare alternativa: daca eu cred in Dzeu, il onorez si il cinstesc dar nu il ador, asta nu ma face mai putin in ochii lui? Nu devin automat pacatos? De exemplu, mie treaba cu sarutatul mainii sau ingenunchiatul imi repugna (ma refer la situatiile umane, adica acolo unde se dovedeste un semn de respect – de exemplu cum aparea in filme in fata regilor sau cand se saruta mana unei femei) pentru ca nu mi se par chestii onorabile. Si asta pentru recipientul respectivului act! Adica recipientul primeste omagiul meu, dar eu ma diminuez in fata lui ca sa il aduc pe aceeasi treapta sau una mai inalta mie. Deci eu voit il desconsider ca sa pot sa il aduc cel putin la acelasi nivel cu mine. De aceea singura posibilitate in viziunea mea este cea a onorarii de pe pozitii egale, in care eu il omagiez pe recipient ca fiind cel putin egal cu mine sau mai mult (comparativ cu situatia anterioara in care acel cel putin egal se facea cu mine „diminuat” ca sa zic asa si care se reflecta automat in recipient ca fiind necesar pe o treapta mai mica). Un exemplu este obiceiul european de strangere a mainii (desi nu este singurul), si care considera tratarea incepand cu pozitii egale. [Ma rog, poate sunt eu mai ciudat cu explicatia asta] La biserica in schimb mi se parea normal sa ingenunchez si sa ma rog, desi in timp viziunea mea asupra lucrurile (prezentata mai sus) s-a transferat si in acest domeniu.
        Ca sa sumez: daca eu l-as onora pe Dzeu asa cum cere dogma (la biserica, in genunchi), as simti ca de fapt nu il onorez asa cum merita. Dar daca nu o fac, conform dogmei crestine nu il onorez. O problema tipic „Catch 22”. Singura cale de rezolvare a problemei este sa aflu de ce Dzeu necesita aceasta adorare; ce necesitate ii este satisfacuta prin aceasta. Daca tu afirmi ca de fapt aceasta nu este o necesitat a sa, atunci foarte bine eu pot sa imi urmez calea mea de a-l slavi asa cum stiu, asa cum consider ca merita onorat cel care este Creatorul tuturor. Numai ca de aici incolo, viziunea fiecaruia este influentata de felul de a si propriu, ceea ce duce la noi devieri fata de „normalitatea” impusa de traditie sau dogma (si in final chiar de Biblie). Deci faptul ca este vrednic de venerare nu inseamna „turnarea” adoratiei intr-o forma fixa pentru ca i-ar schimb sensul. Mai mult, inseamna ca eu pot sa il cinstesc si fara sa il ador (din moment ce aceasta este o conditie nenecesara divinitatii), fara nici o repercursiune din punctul meu de vedere (cum am spus, pe cineva superior il ridici pe o treapta mai sus ca tine, nu te cobori tu o treapta ca sa para el/ea mai inalt/a), adica fara a pacatui. Daca acceptam ipoteza ca Dzeu nu are nevoie intrinseca de adorarea noastra, putem foarte bine sa nu acceptam nici ipoteza cu adorarea/venerarea, ca fiind inutila. Cu atat mai mult cu cat – din partea unei fiinte in primul rand infinit de inteligente -aduce deja cu lingusire. Noi am fi pe langa Dumnezeu cam ca o pisica care se freaca de picioarele stapanului. Si asta nu este ceva reiesit din dragoste, ci din instincte.

        De asta intrebarea „de ce” este relevanta aici, si tot de asta explicatia ta nu este multumitoare – pentru ca nu acopera nuantele subtile care rezulta din aceasta ipoteza. Si sa nu uitam ca – in ultimul rand – chiar jertfa in sine este inutila cf ipotezei tale – o persoana inteligenta si omnisicenta NU are nevoie de asa. A-i atasa un astfel de comportament – care necesita asemenea „proceduri” inseamna a-l diminua de la nivel divin la nivel uman (vanitate, orgoliu, emotii, etc.) ceea ce este inacceptabil pentru Dzeu. Cu alte cuvinte am nevoie de „de ce” ca sa discriminez intre situatii in scopul aflarii adevarului. In lipsa raspunsului nu se poate STI (diferenta cu „a crede” a persoanelor credincioase – eu nu imi permit sa „cred” intr-o situatie atat de importanta cum ar fi existenta divinitatii; pot sa cred ca vreau inghetata cu ciocolata in loc de cea cu fructe, dar trebuie sa stiu cand e vorba de Dzeu). Pur si simplu lucrul asta e prea important pentru mine pentru a primi o tratare de mana a doua.

        Si de aici rezulta o alta mare nedumerire a mea – necesitatea divinitatii INTELIGENTE si volitive de cadrul uman prestabilit (de Biblie si de poruncile lui Dzeu). Dar despre asta eventual alatadata…

        P.S. Nu polariza domeniul credintei – „il iubesti si-l venerezi pe Dzeu sau il urasti si-l manjesti”. Exista nenumarate nuante intermediare, iar a nu tine cont de ele inseamna a nu tine cont de realitate. Sa nu mai vorbim ca orice crestin uraste automat pe Dumnezeu pentru ca nu exista cineva care sa inteleaga toate sensurile Bibliei EXACT cum le-a intentionat Dzeu (a crede altfel este deja aroganta – un pacat; omul pierde automat la faza asta, orice ar face) si inexistanta unor stari intermediare il condamna perpetuu la aceasta ura. Bineinteles, asta in cazul polarizarii sus-amintite.

      • 03/12/2009 3:57 pm

        Esti liber sa il cinstesti si sa Il adori pe Dumnezeu cum doresti cu exceptia infiltrarii pacatului. Numai sa nu te astepti sa obtii ceva de la EL pentru ca L-ai cinstit si L-ai adorat. Singurul lucru pe care ni-L cere este sa credem in Fiul sau pe care L-a trimis si daca o sa crezi o sa te si pocaiesti de pacatele tale, pentru ca nu poti sa crezi in Isus fara sa asculti ceea ce a spus El.

        Stii, Biblia spune ca sunt doua cai, una larga si alta stramta, doua feluri de oameni, unii care aduc rod altii care nu aduc. Dumnezeu le pune in fata Israelitilor sa aleaga viata sau moartea. Biblia vorbeste despre iad si rai. Isus spune ca nu poti sluji la doi stapani. Tot Isus spune ca felul vostru de vorbire trebuie sa fie DA, DA si NU, NU.

        Biblia imparte „lucrurile” in doua, rau si bine, drept si nedrept, Dumnezeu vorbeste in absolutisme si nu cu relativisme. Numai biserica catolica a schimbat putin lucrurile si a mai inventat un purgatoriu pentru ca parea cam prea de tot sa fie ori alba ori neagra.

        In raportul cu Dumnezeu, omul nu poate fi decat ori dusmanul Lui ori copilul Lui. Isus a spus „Eu sunt calea, adevarul si viata, nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine”, primul pas de impacare cu Dumnezeu este sa faci cunostinta cu Isus. Cand eu sunt naufragiat intr-o barca si vreau sa fiu salvat de oamenii de pe un vapor imens, singura posibilitate este sa ma agat de franghia pe care ei mi-o intind, eu nu pot face nimic pentru a ma salva, si eu sunt cel pierdut si nu ei. Noi suntem cei pierduti in relatia cu Dumnezeu si ce ramane de facut este sa apucam franghia – adica pe Isus – ce ne-a intins-o. Cred ca ar trebui mai intai sa il intelegi pe Isus: „Cine M-a vazut pe Mine a vazut pe Tatal (Ioan 16:9)”.

        Cred ca o discutie fata in fata ar aduce mai mult rod, eu sunt din Bucuresti, poate o sa ne vedem cu ajutorul Domnului.

      • Robotu' de servici permalink
        03/12/2009 8:03 pm

        @Claudiu

        Singurul lucru pe care ni-L cere este sa credem in Fiul sau pe care L-a trimis si daca o sa crezi o sa te si pocaiesti de pacatele tale, pentru ca nu poti sa crezi in Isus fara sa asculti ceea ce a spus El.

        De ce natura este acel „sa credem”? Sa credem ca exista? Sa credem ca este fiul lui Dzeu? Pentru ca acestea se pot face si fara a-l venera. Oricum, se poate vedea diferenta intre ceea ce este impus de Dzeu (VT) si ce este de Isus (NT).

        Fata in fata nu se prea poate din moment ce sunt din Suceava. Cam greu …

        In raportul cu Dumnezeu, omul nu poate fi decat ori dusmanul Lui ori copilul Lui

        Singurii care nu mai pot fi mantuiti sunt cei care blasfemiaza Duhul Sfant. Restul se pot mantui, deci nu sunt dusmanul lui. Evident nu sunt nici copii lui pana nu se pocaiesc. Deci exista si alternative. Chiar – cum ai ajuns la concluzia ca este ori-or? Din punct de veder empiric este complet nerelist datorita gamei largi de tipologii umane existente…

      • 04/12/2009 7:44 am

        Ioan 3:36 - Cine cred in Fiul, are viata vesnica; dar cine nu crede in Fiul, nu va vedea viata, ci mania lui Dumnezeu ramane peste el.

        Este ca un lant, nu poti sa crezi in Fiul si sa nu faci ceea ce spune El, daca nu faci ceea ce spune inseamna ca nu crezi cu adevarat. Este adevarat ca oamenii sunt diferiti de aceea am si auzit multe marturii ale oamenilor care s-au intors la Dumnezeu, toate diferite, nici una nu seamana.

        Oricum, se poate vedea diferenta intre ceea ce este impus de Dzeu (VT) si ce este de Isus (NT).

        Este o diferenta, si o poti gasi in predica de pe munte a Domnului Isus in Matei cap. 5. De studiat cum Isus amplifica Legea data de Dumnezeu lui Moise.

        Fata in fata nu se prea poate din moment ce sunt din Suceava. Cam greu …

        Am niste prieteni idn Siret pe langa Suceava, cine stie :).

        Singurii care nu mai pot fi mantuiti sunt cei care blasfemiaza Duhul Sfant.

        Adevarat, asa spune Biblia, dar si ceilalti daca nu se pocaiesc de pacatele lor si nu isi pun increderea doar in Isus pentu mantuire, vor fi pierduti. Este important in cine iti pui increderea, ori in faptele tale ori in Isus, a doua varianta este cea recomandata de Isus in Ioan 3:16.

        Chiar – cum ai ajuns la concluzia ca este ori-or?

        Nu inteleg prea bine intrebarea. Poti sa reformulezi?

      • Robotu' de servici permalink
        04/12/2009 8:13 pm

        @Claudiu

        Este ca un lant, nu poti sa crezi in Fiul si sa nu faci ceea ce spune El, daca nu faci ceea ce spune inseamna ca nu crezi cu adevarat. Este adevarat ca oamenii sunt diferiti de aceea am si auzit multe marturii ale oamenilor care s-au intors la Dumnezeu, toate diferite, nici una nu seamana.

        Dar, dar problema care se pune este: ce tip de credinta este necesar? Credinta orbeasca, in care omul reactioneaza non-critic la tot ce spune Isus, sau credinta informata, in care subiectul preia informatia, o judeca critic si ia o decizie volitiva (sa nu uitam de liberul arbitru) pozitiva? Cele doua categorii sunt diferite (practic la extreme) si parerea mea este ca in timp ce prima este o insulta la nivelul unei entitati inteligente precum se presupune a fi Dzeu (descris de Biblie) – pentru ca nu este decat un comportament de nivel inferior, generat din instinctele primare ale omului (si nu poate multumi decat o persoana vanitoasa care nu poate face deosebirea intre cele 2 categorii) – a doua este intr-adevar onorabila si o pozitie corecta moral. Problema este ca aceasta a doua categorie va implica acel „de ce” pe care un om inteligent ar trebui sa o stie (adica acceptarea critica) . Aici e problema la care Biblia nu raspunde multumitor.

        Adevarat, asa spune Biblia, dar si ceilalti daca nu se pocaiesc de pacatele lor si nu isi pun increderea doar in Isus pentu mantuire, vor fi pierduti. Este important in cine iti pui increderea, ori in faptele tale ori in Isus, a doua varianta este cea recomandata de Isus in Ioan 3:16.

        Vroiam sa subliniez ca cei ce au blasfemiat sunt pierduti fara scapare; pentru ei e capat de linie. Ceilalti au o sansa totusi de mantuire.

        Nu inteleg prea bine intrebarea. Poti sa reformulezi?

        Ai afirmat ca „In raportul cu Dumnezeu, omul nu poate fi decat ori dusmanul Lui ori copilul Lui”
        Vroiam sa stiu cum ai ajuns la aceasta concluzie binara (de tipul alb/negru).

      • 04/12/2009 10:54 pm

        Atata timp cat exista un Rai si un Iad, exista si doar doua tipuri de oameni inaintea lui Dumnezeu. Noi oamenii suntem predispusi sa fim relativi, dar daca Dumnezeu este absolut rezulta ca El nu poate fi relativ. Deci raul si binele pentru El sunt absolute, deci ori dusmani ai Lui ori copii ai Lui, mantuiti.

      • Robotu' de servici permalink
        05/12/2009 11:15 am

        @Claudiu
        Exista inca o posibilitate logica pe care o excluzi prea usor. Da, exista Rai si Iad (binar), dar nu exista doar dusmani sau mantuiti. Pot exista de asemenea pacatosi (deci nu mantuiti) care se pot pocai si ajunge in Rai (Dzei le da aceasta sansa cu exceptia blasfemiatorilor). Ei nu sunt dusmani (sa mearga in Iad) pentru ca au posibilitatea mantuirii. Deci exista inca o mare categorie de persoane care nu este nici dusman nici mantuit, si a caror apartenenta va fi stabilita ulterior.

        In plus, mai exista cazul celor care nu cunosc Dumnezeul crestin (lipsa de informare), care nu au fost expusi niciodata invataturilor crestine. A-i condamna direct la Iad ESTE crud (nu e vina lor ca nu stiu) dar nici nu pot merge in Rai (nu sunt mantuiti). Din nou, o categorie intermediara.

        Deci stabilirea unei categorii binare – pe baza informatiilor furnizate de tine – nu este posibila, existand cel putin 2 alternative extrem de vizibile.

      • 05/12/2009 8:23 pm

        Cand oamenii incalca Legea lui Dumnezeu nu pot fi decat impotriva Lui. Cand hotul fura este impotriva legii si binenteles dusmanul politiei. Si pentru hot nu este decat o chestiune de timp pana va fi prins si pedepsit. La fel este si pentru cei care incalca Legea lui Dumnezeu.

        Si oamenii nu merg in iad pentru ca n-au auzit de Isus ci datorita pacatului, datorita faptelor care le fac impotriva constiintei lor, pusa in iei de Dumnezeu Romani 1:19.

        Ce frumos ar fi ca cei care se ingrijoreaza de cei care nu au auzit de Isus si de salvarea ce o da El, sa mearga acolo si sa le spuna Vestea Buna.

      • Robotu' de servici permalink
        06/12/2009 8:30 pm

        @Claudiu
        Deci accepti ca exista o categorie de oameni care nu au auzit de Dzeu si Isus si Biblie si deci nu ajung in Iad? Pai in cazul asta, pentru a maximiza sansele lor, putem sa nu mai raspandim aceste cunostinte..

        P.S. Legea lui Dumnezeu prevede si adorarea/inchinarea catre acesta? Daca da, este nedrept pentru cei care nu au auzit deloc, si deci imoral.

      • 06/12/2009 9:55 pm

        @Robotu, de servici

        Sa sti ca Biblia pune aceeasi intrebare ca si tine in Romani 10:13-16.

        „Dar cum vor chema pe Acela in care n-au crezut? Si cum vor crede in Acela despre care n-au auzit? Si cum vor auzi despre El fara popovaduitor? Si cum vor propovadui daca nu sunt trimisi?”

        Tocmai asta ideea. Din succesiunea intrebarilor poti intelege un lant al transmiterii Evangheliei. Stiu ca raspunsul meu nu este complet, insa, partial, acestia aud de la cei care sunt plecati misionari printre triburi, unde nu s-a auzit despre Dumnezeu. Este sarcina Bisericii, a crestinilor. De-asta exista blogul asta, sau http://www.caleamaestrului.ro. Pentru ca tu, si multi altii, sa afle ce a facut Domnul Iisus Hristos pentru toti oamenii, sa creada, sa se pocaiasca, si astfel sa fie mantuiti.

        P.S. – sa sti ca textul acela din Epistola lui Pavel catre Romani este destul de dificil de studiat ca teologie.

      • Feynman permalink
        21/12/2009 6:26 pm

        Biblia pune intrebarea? 🙂 Mai bine dadea raspunsul… cat despre „rezolvare”, e prea tarziu pentru unii…

      • 04/12/2009 11:18 pm

        poate asta o sa te ajute sa intelegi mai bine cine este El.

      • Matyi permalink
        05/12/2009 5:20 pm

        “In raportul cu Dumnezeu, omul nu poate fi decat ori dusmanul Lui ori copilul Lui”
        Domnul Isus a spus: ” Cine nu este cu Mine, este împotriva Mea, şi cine nu strânge cu Mine, risipeşte. (Matei 12:30) ”
        Nu poti fi indiferent fata de Dumnezeu. Cine contesta existenta Lui, se face dusmanul Lui.

      • Robotu' de servici permalink
        02/12/2009 12:03 pm

        @Claudiu
        Ateismul nu pune in prim plan moralitatea lui Dumnezeu (criteriu de acceptare sau respingerii a unei influentei lui Dumnezeu asupra persoanei respective) ci existenta sa. Gandeste-te ca un crestin nu accepta influenta si dominionul lui Satan asupra sa, desi crede in existenta lui….

  2. 30/11/2009 8:28 pm

    Daca un ateu ar vedea pe Dumnezeu, ar incerca sa caute o explicatie stiintifica a imaginii sau fenomenului pe care il are in fata ochilor. Si asta numai ca sa nu admita ca exista Dumnezeu. Si Biblia relateaza acest lucru in pilda cu saracul Lazar si bogatul nemilostiv.

    • Robotu' de servici permalink
      02/12/2009 11:49 am

      @silviu sh
      Si daca explicatia stiintifica ar fi ca Dumnezeu exista? Stiinta cauta sa explice Universul, iar daca explicatia duce spre Dumnezeu atunci trebuie sa o accepte. Asta nu tine de ateism, ci de stiinta. A fi ateu dupa ce stiinta demonstreaza existenta lui Dumnezeu echivaleaza cu prostia in stare avansata. Bineinteles, exista unii care contrazic descoperirile stiintifice (vezi treaba cu ajunsul pe luna sau cu evolutia), deci nu m-ar mira sa existe atei si dupa descoperiea oficiala a lui Dumnezeu, pentru ca ar spune ca stiinta se inseala…

      • 02/12/2009 6:39 pm

        Vreau sa spun ca ar cauta sa explice stiintific existenta entitatii respective si ca nu este nevoie sa ne inchinam Lui. In sensul asta. Este ceea ce eu cred.

      • Robotu' de servici permalink
        03/12/2009 10:04 am

        @silviu sh
        Asta nu anuleaza ce am zis. Daca stintific se arata ca exista si spune si face cum scrie si in Biblie, atunci trebuie sa acceptam ca exista si eventual sa ne inchinam (cum ai spus de multe ori, aici e de fapt alegerea).

  3. Matyi permalink
    04/12/2009 7:09 pm

    Pentru Robotu’ de servici,
    „de ce pretinde Dumnezeu iubire si adorare?”
    Trebuie sa recunosc ca e o intrebare pe care si-o pun foarte putini. Si eu am meditat mult la acest lucru pana ce am gasit explicatia plauzibila care, mai tarziu a fost confirmata si de altii.
    Se stie ca lauda de sine denota lipsa de caracter si daca mai ceri sa fi laudat si de altii demasti o incultura. Dumnezeu fiind sursa tuturor principiilor morale, nu poate fi acuzat de asmenea lipsuri. Astfel, ramane de vazut care e folosul in toata aceasta lauda. Dumnezeu nu are nevoie de laudele omului, asa cum bine a afirmat si Claudiu, intrucat El ramane Dumnezeu, cu sau fara recunoasterea cuiva. Am dedus deci, ca omul, care face lauda, are nevoie sa laude. De ce ?
    E un lucru cunoscut ca omul are un spirit rebel, nesupus si inclinat catre a face raul cu prioritate, datorita naturii pacatoase cu care se naste. Aceasta fire a omului il duce pana la urma la esecuri si nefericire. Descoperindu-L pe Dumnezeu care îi ofera solutia nevisata pentru problemele lui si in plus o viata vesnica in slava, si toate acestea fara plata, se naste in sufletul omului o recunostinta de nedescris fata de Cel care i-a schimbat viata. Avand in vedere ca si dupa pocainta e nevoit sa traiasca in continuare in lume, fiind supus ispitelor de tot felul, care au menirea sa-i slabeasca credinta, e nevoie de un mijloc de aparare. Dumnezeu s-a gandit si la acest aspect si i-a dat posibilitatea omului sa poata sa-si pastreze credinta prin rugaciune, citirea Cuvantului sfant al lui Dumnezeu, marturisirea Cuvantului si lauda prin cantece, poezii, predici etc. Deci toata activitatea pe care o are un crestin in slujba lui Dumnezeu, este de fapt spre binele lui, pentru a-i alimenta in continuu credinta in Dumnezeu si pentru a nu cadea iar in pacat.
    Oricum, indiferent daca Dumnezeu ar fi cerut sau nu sa fie laudat, acest lucru s-ar fi intamplat inevitabil, din recunostinta celor ce au beneficiat de harul fara de plata al Lui Dumnezeu. Fie slavit numele lui sfant.

  4. Marius permalink
    05/12/2009 9:24 am

    Mi se pare absolut tipic crestinilor sa foloseasca anumite argumente doar cand le convine. Este aproape de retardism sa spui ca nu exista atei pentru ca nimeni nu poate sa demonstreze ca nu exista D-zeu, si apoi sa spui ca tu esti crestin pentru ca stii ca exista… fara sa trebuiasca sa demonstrezi. (si da, nu sunt dovezi care sa demonstreze ca exista D-zeu, altfel majoritatea oamenilor de stiinta ar crede in D-zeu)

    @Robotu’ de servici: ai ajuns vreodata la o concluzie cu un crestin? E imposibil… el/ea intra in defensiva din primul moment in care ii dai vreun argument si scopul lui final nu e sa vada daca exista sau nu D-zeu, ci sa isi pastreze convingerile. El ce castiga daca incepe sa creada ca nu exista D-zeu?

    V-am pupat, (nu dati in homofobie, ca glumeam)
    Marius

    • Robotu' de servici permalink
      06/12/2009 8:25 pm

      @Marius
      Nu, in probleme de credinta nu am putut ajunge la vreo concluzie coerenta. Da, unii au recunoscut ca ce spun are ligica, dar exista un zid dincolo de care intelgerea lor s-a oprit.

      Pe de alta parte, nu am discutat cu foarte multi, deci nu pot sa spun cat de reprezentativ este esantionul…

Lasă un răspuns

